Vi har samlat en lista över svar på frågor som våra användare ofta ställer oss. Om din fråga inte är svarad här kan du skicka en ny fråga, ett förslag eller en kommentar till vårt kundstöd per e-post. Adressen finns i sidans nedre kant.

Grunderna

  1. Vad är Teamsidor.se?

    Teamsidor.se är avsett för team och klubbar som kalender-, anmälnings-, kommunikations- och statistiksystem. Tjänsten erbjuder teamen eller klubbarna individuella webbsidor som visar information om laget, träningstidtabeller och kommande matcher och där användarna lätt kan anmäla sig till evenemangen. Med ett ögonkast kan du läsa nya meddelanden och vem som deltar vid dagens träningar.

  2. Vilken nytta erbjuder Teamsidor.se?

    Tjänsten hjälper med att arrangera teamets vardagliga liv. Du kan glömma långa och difusa e-postdiskussioner och komplexa arrangemang om hur och när ni ska spela eller träna och låta Teamsidor ta hand om det. Våra användares feedback visar att lagets verksamhets kryas upp då det går lätt att komma överens om kommande evenemang och då man dessutom påminns om dem per e-post.

  3. Vem använder Teamsidor.se?

    Teamsidor.se är avsedd för aktiva människor som sysslar med idrott i lag eller grupper. Tjänsten har över 230.000 användare och åldersklasserna sträcker sig från småbarn till. Användarna sysslar med alla slags idrottsgrenar, t.ex. maratonskolor, agility och fotboll. Barn och ungdomars team är en stor användargrupp som drar nytta från den effektiva kommunikationen som också sträcker till vårdnadshavarna.

  4. Vem utvecklar och upprätthåller tjänsten?

    Teamsidor.se utvecklas och administreras av det finska företaget Sports Connected Ab som grundats för just denna avsikt. Företaget strävar efter att skapa en så bra tjänst som möjligt på basis av användarnas förslag och feedback. Experterna vid Sports Connected har flera års erfarenhet inom idrott, datateknik och programutveckling.

  5. Hur mycket kostar det att använda?

    Teamsidor.se är en gratis tjänst för team och klubbar. Tjänsten administration och utveckling betalas med hjälp av annonserare, sponsorer och samarbetspartners. För aktiva användarteam har vi lanserat ett Pro-paket som har en årsavgift som omfattar en samling tilläggsegenskaper för den aktiva användaren, bl.a. team-SMS.

  6. Vad är Pro-paketet?

    Pro-paketet är en samling mer avancerade egenskaper och funktioner som erbjuder ett aktivare team mera ur tjänsten. Pro-paketet har en årsavgift, men på grund av det förmånliga priset och dess nyttor har den varit en stor succé. De mest använda egenskaperna är SMS:n, noggrannare information om evenemangen och tilläggsutrymmet för fotoalbumet. Läs mera om Pro-paketet.

  7. Hur kan jag börja använda Teamsidor.se?

    Det är enkelt att börja använda tjänsten! Vi ger ett par exempelfall:


    • Ditt lag är inte ännu på Teamsidor.se: Skaffa sidor för din grupp så kan ni omedelbart börja använda tjänsten. Först lönar det sig att fylla i teamets, bjuda in dina spelkamrater, skapa några kommande träningar eller matcher och anmäla sig "in" eller "out".

    • Ditt team har redan Teamsidor: Sök fram ditt team via sökfältet i menyn högst uppe. På teamets sidor kan du skapa dig ett konto och logga in. Obs!: om teamet är stängt för utomstående måste du be teamets manager om ett användarnamn.

  8. Var får jag hjälp då jag stöter på problem?

    Ditt teams manager kan oftast hjälpa dig i gång med tjänstens grundläggande användning, men mera komplicerade frågor kan skickas till vårt e-poststöd. E-postadressen finns i sidans nedre kant.

  9. Hur ger jag förslag om nya egenskaper eller anmäler jag problem?

    Skicka ditt förslag eller din felraport till vår e-post. Vi läser aktivt all feedback och försöker svara så snabbt som möjligt. Dina kommentarer, förslag och frågor är varmt välkomna!

Bruk av kalender och anmälningssystemet

  1. Hur lägger jag till reguljära veckoträningar?

    Välj Evenemang > Skapa ny i den översta menyn och fyll i evenemangets information. Om evenemanget upprepas veckoligen ska du lägga ett kryss i rutan och definiera den sista upprepningen. På detta sätt kan du enkelt lägga till reguljära veckoträningar. Om turen skulle inställas eller evenemangets information måste ändras, kan du ändra på informationen separat.

  2. Går det att synkronisera teamets evenemang till min personliga Google- eller Outlook-kalender?

    Ja, Teamsidor.se:s kalenderinformation stöder standardformatet. Välj Evenemang > Lista över evenemang i översta menyn och klicka på download-länken i sidans nedre kant för att ladda ner ditt teams evenemangsinformation till din personliga kalender.

  3. Skulle det vara möjligt att lägga en sluttid och ett slutdatum till träningarna? Det skulle vara praktiskt då det gäller t.ex. leger och träningar under veckosluten.

    Du kan lägga till en sluttid till träningarna genom att beställa Pro-paketet. Om ditt team använder Pro-paketet, kan du lägga till evenemangets sluttid då du skapar evenemanget eller senare på dina sidor. Pro-paketet erbjuder också möjligheten att ange en deadline för när man senast måste anmäla sig och hur många deltagare som ryms i evenemanget.

  4. Hur tar jag bort min anmälan?

    Din anmälan går inte att ta bort. Däremot kan du när som helst byta din anmälan från "In" till "Out" efter det som verkar vara den sannolikare situationen. Tanken med detta är att uppmuntra till att anmäla om man möjligtvis kan komma med eller inte. Ett undantag till regeln utgörs av att teamets managers kan redigera anmälningarna på sina sidor.

  5. Går det att ange hur många deltagare som kan komma med och träna?

    Ja, det går. Deltagarnas maximiantal är ett av Pro-paketets funktioner, liksom anmälningsdeadline osv. Om ditt team använder Pro-paketet kan du lägga till maximiantal deltagare då du skapar evenemanget eller på din sida.

  6. Går det att ange en deadline för deltagningsanmälan?

    Ja, det går. Anmälans deadline är ett av Pro-paketets funktioner, liksom Deltagarnas maximiantal. Om ditt team använder Pro-paketet kan du lägga till en deadline för anmälan då du skapar evenemanget eller på din sida.

  7. Kan systemet inte markera de spelare som inte ännu svarat på inbjudan?

    Javisst: evenemangsspecifika svar eller saknandet av svar från spelare syns lättast på evenemangets sida. Generellt ser man spelarnas sista inloggning på Spelarlista-sidan (översta menyns Spelare). Listan kan ordnas efter spelarnas senaste inloggning.

  8. Skulle man kunna skapa en länk till varje enskilt evenemang som man skulle kunna lägga till ett meddelande?

    Ja, varje evenemang har en egen adress som ger varje teammedlem möjligheten att kolla evenemangets information och anmälningar. Gå till evenemangets sida och kopiera adressen från webbläsarens adressfält. Den kopierade adressen är en specifik länk till just det evenemanget.

  9. Skulle det vara möjligt att se spelade matcher och träningar ännu efter att evenemanget är slut?

    Teamets alla evenemang sparas i teamets "arkiv". Välj Evenemang > Arkiv från översta menyn för att se förflutna matcher och träningar.

  10. Hur kan managern anmäla alla medlemmar IN eller OUT på en gång?

    Genom att gå till sin sida och där, efter behov, klicka på in eller out under anmälningslistan.

  11. Hur tar managern bort en spelares anmälan?

    Teamets managers kan redigera och ta bort anmälningar genom att gå till evenemangets sida och där klicka på Redigera-länken brevid den spelare vars anmälan man vill ta bort.

  12. Varför kan alla anmäla varandra IN eller OUT?

    Redigeringen av anmälningarna är öppen för alla teamets medelmmar så att anmälningssituationen alltid skulle vara så aktuell som möjligt och för att det inte skulle bildas onödiga flaskhalsar där enbart managern skulle kunna göra nödvändiga ändringar.

    Då till exempel Lisa och Lena är på väg hem från jobbet samtidigt, och Lena kommer att tänka på att hon inte hinner till kvällens träningar eller anmäla sig OUT på teamets sidor, så kan Lisa ta hand om Lenas anmälan. Ibland leder denna funktion till praktiska skämt i barnens team, men det är lätt att reda ut vem som anmält vem i evenemangets logg.

Teamets information

  1. Hur nya användare / spelare / medlemmar ansluter sig till ett team?

    En ny medlem kan ansluta sig till teamet på olika sätt beronde på hur mangern vill ha det.


    • Från översta menyn kan teamets managers välja Spelare > Lägg till spelare och fylla i den nya medlemmens uppgfter. Efter att informationen fyllts i skickas den nya medlemmen en inbjudan att besöka teamets sidor.

    • Teamets managers kan välja att teamet har sk. "Offentlig anslutning" (från högsta menyns Manager > Teamets inställningar), då medlemmar kan självständigt ansluta sig till teamet och fylla i sina uppgifter på teamets Teamsidor. Denna funktion kan visa sig vara nyttig speciellt då man skapar ett nytt team.

    • Det går också att ange ett lösenord för offentlig anslutning, då enbart de som vet lösenordet kan ansluta sig till teamet.

  2. Vårt teams namn har ändrats. Kan jag byta namnet på något sätt?

    Teamets managers kan ändra teamets namn genom att från översta menyn välja Manager > Teamets inställningar. Obs! Genom att byta teamets namn byts även adressen för teamets hemsida: det lönar sig att skicka den nya adressen via ett meddelande till teamets medlemmar.

  3. Skulle det vara möjligt att till Spelarens Rol-fältet lägga till en ny roll som t.ex "anhängare", "fan" eller "supporter"?

    Javisst! Utgångsvärdet är att det finns 3 roller, men teamets managers kan lägga till flera roller och redigera deras namn. Inställningarna hittar du genom att i översta menyn välja Manager > Användarinställningar. Under samma rubrik kan du också redigera bl.a. evenemangtypernas namn.

  4. Vi kommer att få nya spelare i teamet, men teamets lösenord behövs för att logga in?

    Det går att ansluta sig till ett team också utan lösenord, men managern kan också bestämma om ett lösenord genom att i översta menyn välja Manager > Teamets inställningar. Dessutom kan managers lägga till nya spelare genom att välja Spelare > Lägg till ny spelare .

  5. Skulle det gå att på teamets sida lägga till klubbens logo?

    Ja, det går att lägga till vilka som helst bilder och uppgifter på teamets sidor, och det lönar sig naturligtvis att skapa en sådan layout på sidorna som "ser ut som" teamets egna så medlemmarna känner sig hemma. Managern kan lägga till teamets logo genom att i översta menyn välja Manager > Logo och en teambild genom att välja Manager > Teambild. Dessutom kan man på teamets hemsida lägga till andar bilder genom att välja Manager > Startsida och sedan klicka på Lägga till/ändra bild-ikonen i editorns högra övre hörn.

  6. Var borde jag lägga till spelnumret för att få spelarlistan direkt från listan av de som anmält sig?

    Teamets managers kan lägga till flera informationsfält genom att i översta menyn välja Manager > Användarinställningar. Där kan man lägga till t.ex. ett fält som heter just Spelnummer. Det nya fältet synns brevid varje teammedlem. Sedan kan spelnumret ändras på varja spelares Min profil-sida eller teamets managers kan redigera spelarnas uppgifter genom att välja Spelare > Spelarlista och sedan klicka på "Redigera"-länken brevid den spelare vars nummer han eller hon vill ändra. Andra nyttiga tilläggsfält vid sidan om spelnumret kan vara t.ex. licensnummer eller matchtröjans storlek.

  7. Hur ger jag managerrättigheter till en medlem av teamet?

    Teamets managers kan dela ut managerrättigheter till teamets andra medlemmar. När du loggat in som manager välj Spelare > Spelarlista i översta menyn. Klicka på "Redigera" brevid den spelare du vill ha som manager och kryssa för rutan "Managerrättigheter".

  8. Vem alla borde ha managerrättigeter i vårt team?

    Bra fråga! Det beror på teamet: i ett gäng kamrater lönar det sig att alla är managers så att alla kan redigera eller lägga till information. O andra sidan lönar det sig för ett barnhobbyteam att ha kanske bara en eller ett par managers för att undvika förvirring om vem som ansvarspersoner eller om vem som beslutar om ändringar. Som tumregel kan man utgå från att ha mer än en manager för att undvika onödiga flaskhalsar..

  9. Är det möjligt att ta bort en medlem av teamet bara "temporärt"?

    Ja. Anmälningssidan hålls klar och tydlig utan några överlopps namnlappar då man på medlemmens profilsida kryssar bort rutan Med i anmälningarna. Då sparas spelarens information i systemet och när han eller hon får ny inspiration att spela är det lätt att komma med igen. Detta är en praktisk funktion speciellt då någon skadar sig för en längre tid eller är borta på affärsresa eller dylikt. Managers kan redigera informationen genom att i översta menyn välja Spelare > Spelarlista och sedan klicka på "Redigera" brevid spelaren.

  10. Hur lägger jag till information på teamets hemsida?

    Det enklaste sättet är att i översta menyn välja



    • Evenemang > Skapa ny

    • eller Meddelanden > Skriv nytt meddelande

    • eller Bilder och material > Skicka filer

    Teamets managers kan lägga till vilken som helst slags information genom att i översta menyn välja Manager: teamets grunduppgifter fylls i på sidan Teamets inställningar; det finns också en plats för teamets logo eller en teambild. Dessutom kan managers lägga till vilken som helst slag av text eller bilder eller länkar på teamets sida genom att välja Manager > Startsida och sedan fylla editorn med de uppgifter som han eller hon vill ange.

Teamets e-poster, SMS och kommunikation

  1. Har ni planerat att i framtiden erbjuda en SMS-tjänst?

    Vi erbjuder redan en SMS-tjänst! Grupp-SMS:n är en del av det populär Pro-paketet. Genom att skicka SMS når du snabbt och effektivt alla teamets medlemmar och det är ofta det bästa sättet att informera spelarna om snabba ändringar. Du kan skicka vilket som helst SMS till valda teammedlemmar (så länge som dessa medlemmar ha anget och bekräftat sitt telefonnummer på teamets sidor).

  2. Hur bekräftar man sitt telefonnummer?

    Såhär bekräftar du ditt mobiltelefonnummer:


    1. Skriv ditt mobilnummer i fältet som reserverats för det på sidan Min profil och klicka sedan 'Spara uppgifterna'.

    2. Klicka på länken intill mobilnummerfältet med texten 'Bekräfta ditt telefonnummer här'.

    3. Du får en bekräftelsekod i din telefon via SMS. Skriv koden på sidan och klicka på 'Bekräfta ditt telefonnummer'.

    På så sätt försäkrar man att meddelanden skickas enbart till verkliga nummer och till de avsedda mottagarna!

  3. Vilka bildformat kan man ladda upp i materialbanken?

    I princip mottar materialbanken vilka som helst filer. De populäraste filformaten är omfattar olika bilder (.jpg, .png, .gif) och Office-dokument (.doc, .xls, .ppt). Utöver dessa har materialbankerna i sig olika slags pdf-dokument och också en del videon. Bild- och materialbanken är ett praktiskt sätt att dela med sig information mellan hela teamet.

  4. Måste man separat ange vad veckomejlet består av?

    Veckomejlets innehåll behöver inte definieras skilt. I mejlet samlas de meddelanden, bilder och filer som lagts till under veckan samt den kommande veckans evenemang för att påminna hur viktigt det är att anmäla sig.

  5. Vilken tid på dynget skickas veckomejlet om jag väljer att publiceras t.ex. på fredag?

    Veckomejlet skickas under det valda dygnets småtimmar, då serverns belastning annars är liten. Det vill säga att om veckomejlet skickas på fredag, så finns det i medlemmarnas e-postlåda genast fredag morgon.

  6. Hur går det och vem kan ta bort filer från materialbanken?

    Bilder och filer kan tas bort av den som lagt dit den och lagest managers. Om du vill ta bort filen ska du gå till filens enskilda sida och klicka på "Ta bort filen"knappen i sidan nedre kant.

  7. Hur kan jag inbädda en länk i meddelandets text?

    Genom att kopiera länkadressen direkt i fältet för meddelandet. Tjänsten känner igen teckensträngar som börjar med http och skapar automatiskt en länk som man kan klicka på. Det går inte att skapa en sådan "inbäddad" länk som skulle visa enbart ett ord, utan länkens hela adress måste alltid synas.

  8. Vad kostar de SMS som överskrider Pro-paketets antal SMS?

    Ni kommer inte att få några överraskande avgifter. Systemet låter dig inte skicka mera en det avtalade antalet SMS. Om ert team behöver fler SMS så kan vi erbjuda er ett mycket förmånligt tilläggspaket. Ni får mera information om tilläggspaketet genom att skicka oss e-post om saken (e-poststödets adress finns i sidans nedre kant). Obs!: ett tilläggspaket är möjligt endast om ni redan använder Pro-paketet.

Statistik

  1. Skulle det vara möjligt att systemet lagrade spelarnas eller tränarnas antal närvaron och den procentuella mängden?

    Tjänsten gör redan just det. Kolla översta menyns Spelare > Statistik över anmälningar för att se allas deltagningsaktivitet. Du kan också kolla antalet deltagningar efter evenemangstyp under en viss tidsperiod, t.ex. alla Deltagande vid träningar under de 4 senaste månaderna. Dessutom erbjuder Pro-paketet noggrannare spelarspecifik statistik med deltagande uträknat i procentantal.

  2. Är det möjligt att få en fil som har alla evenemang som sparats på Teamsidor som sedan kan exporteras till Excel?

    Pro-paketet erbjuder möjligheten att exportera teamens evenemang och anmälningar till Excel. I dokumentet listas alla teamets evenemang i kolumner och teamets medlemmars anmälningar till motsvarande evenemang på raderna. Från detta dokument kan man i Excel utarbeta hurdana som helst grafiska representationer som stöd för till exempel fakturering. För att ladda ner filen, välj Spelare > Statistik över anmälningar och klicka på "Välj informationen eller alla evenemang "-länken.

  3. Kan jag se min personliga statistik över deltagning från förra säsongen?

    Spelarespecifik statistik över deltagning kan visas från under vilken som helst tidsperiod, också förra säsongen. Om ditt team använder Pro-paketet kan du se på statistiken genom att gå till sidan Min profil eller sidan Spelarlista. Statistiken visar deltagningsaktivitet både i sin helhet och efter evenemangtyp samt en månatlig grafisk representation.

  4. Hur kan jag göra en lista över teamets flitigaste träningsdeltagare eller spelare?

    Välj Spelare > Statistik över anmälningar i översta menyn. På sidan visas utgångsmässigt anmälningarna från de senaste 12 månaderna. Tidsperioden kan ändras genom att klicka på "Välj informationen eller evenemangen noggrannare "-länken. De tre flitigaste träningsdeltagarna och spelarna har märkts ut med lämpliga medaljer. :)

Karaktäristiska drag för junior- och barnteam.

  1. Hur får jag en spelarspecifik lista över evenemang där jag anmälts?

    Denna slags fråga har vi träffat på en par gånger, speciellt då det gäller barnens team där tränaren delar ut speltiden på förhand och bestämmer om med vilken sammansättning teamet spelar följande match. Egna evenemang kan kollas i den spelarspecifika statistiken, genom att inställa tidsperioden man vill visa i framtiden. Spelarespecifik statistik kräver att teamet använder Pro-paketet. Välj Min profil i översta menyn och klicka på "spelarens statistik över deltagning". I sidans över kant kan man bestämma tidsperioden och i sidan nedre kant syns listan över evenemang.

  2. Är det möjligt att lägga matchdräkternas storlek till spelaruppgifterna? När man anmäler juniorlag till turneringar får man hela tidan samla in skjortans storlek när pojkarna växer så snabbt.

    Ja men naturligtvis! Teamets managers kan annars också redigera tjänsten så att den bäst passar just ert team. I detta fall skulle managern välja Manager > Användarinställningar i översta menyn och inställa ett uppgiftsfält som "Matchdräktens storlek". Då går det att fylla i Matchdräktens storlek i alla spelarnas profil. Managern kan lägga till flera olika fält och dessutom redigera även evenemangens typer och spelarnas roller osv.

  3. Hur kan jag ta med spelarnas vårdnadshavare eller föräldrar i tjänsten?

    Det vanligaste sättet är att skapa ett konto för spelaren (barnet) och till spelarens uppgifter lägga till båda föräldrarnas e-postadresser. På detta sätt går information om nya meddelanden och filer också till barnets vårdnadshavare, liksom även teamets veckobulletin. Ett annat sätt är att göra spelarens (barnets) konto öppet även för barnets föräldrar och markera kontots roll som "Vårdnadshavare". Då kan också föräldrarna anmäla sig till evenemangen och teamets ledare håller lättare koll på t.ex. skjutsarrangemangen.

Integritetsskydd och sekretess

  1. Vad gör jag om jag glömt mitt lösenord?

    Gå till ditt teams sida och klicka på länken Glömt ditt användarnamn eller lösenord? under fältet för inloggning. Där kan du skicka dig själv ditt lösenord via e-post. Ett alternativt sätt är att be ditt teams manager att inställa ett nytt lösenord för dig i dina medlemsuppgifter (översta menyn -> Spelare och sedan "Redigera" brevid ifrågavarande spelare).

  2. Är det möjligt att gömma teamets lista över medlemmar från sökmotorer?

    I praktiken går det vid behov att gömma teamets all information från alla utom teamets medlemmar, som innebär även sökmotorer. Listan över medlemmar kan gömmas med managerns verktyg: välj Manager > Användarinställningar i översta menyn och kryssa bort rutan "Visa lista över spelare och profilbilderNäytä pelaajalistaus ja profiilikuvat".

  3. Hur kan jag radera mina uppgifter från teamet?

    Välj Min profil i översta menyn och klicka på "Radera min profil"-länken.

  4. Varför är en del av teamets information offentligt?

    Teamets managers kan välja om teamets medlemmars namn, bilder eller någon annan information visas. Egna meddelanden, bilder och dokument kan varje medlem själv inställa som privata, och dessutom kan managern enligt teamets policy från länkarna vid varje bild och meddelande ändra valet ("Visa för enbart medlemmar" eller "Visa för alla"). Utgångsvärdet är dock att en del av uppgifterna är offenliga, detta på grund av att enligt våra erfarenheter och från vår synpunkt är öppenhet en bra sak inom lagidrott. Det är trevligt att tillhöra ett aktivt gäng och lättare att gå med i det. Ju fler människor vi kan uppmuntra till att motionera och idrotta, desto bättre

  5. Är det möjligt att skydda bild- och materialbankens information?

    Javisst, det går att begränsa bilders och filers synlighet så att de syns enbart för inloggade medlemmar. Filernas synlighet kan ändras av den som ursprungligen skickade filen och teamets managers. Synligheten kan redan vid uppladdning och senare på filens egna sida begränsas genom att kryssa i fältet "Visa enbart för teamets medlemmar ".

  6. Går det att begränsa teamets meddelanden och filernas kommentarer så att de syns enbart för teamets inloggade medlemmar?

    Ja. Den som ursprungligen skickade meddelandet eller filen kan bestämma om meddelandet syns för alla eller enbart medlemmar. Dessutom kan teamets managers redigera synligheten för allas del. I samband med varje meddelande finns de nödvändiga länkarna för det, liksom också på varje fils egna sida.